Witamina B6

Składnik enzymów

Witamina B6, czyli pirydoksyna, jest składnikiem enzymów, bierze udział w metabolizmie tłuszczów (przemiany wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu), aminokwasów (szczególnie przemiana tryptofanu w witaminę B3), a także hormonów steroidowych. Pirydoksyna wpływa również na tworzenie hemoglobiny i erytrocytów, prawidłową funkcję układu odpornościowego, układu nerwowego i zdrowie skóry, jest także jedną z wielu substancji antyoksydacyjnych (przeciwdziała wolnym rodnikom).

Najbogatszym źródłem witaminy B6 są drożdże, wątroba, mięso (gotowane), ryby, rośliny strączkowe, warzywa liściaste i produkty zbożowe pełnoziarniste. Witamina ta jest rozpowszechniona w przyrodzie i występuje w bardzo wielu produktach żywnościowych. Osobami szczególnie zagrożonymi niedoborem witaminy B6 są kobiety w ciąży, ludzie nadużywający alkoholu, osoby w podeszłym wieku (powyżej 75 lat) i chorzy na miażdżycę.

Jeśli masz za dużo witaminy B6

Jeśli przez długi okres w pożywieniu było za dużo witaminy B6, spożywanej głównie w preparatach farmakologicznych, może to powodować zaburzenia układu nerwowego w postaci bólów i upośledzenia czucia oraz choroby skóry. Spożycie zbyt dużych ilości witaminy B6, pochodzącej z produktów spożywczych, nie powoduje wystąpienia żadnych objawów niepożądanych.

Jeśli masz za mało witaminy B6

Jeśli przez długi okres w pożywieniu było za mało witaminy B6, może to powodować objawy podobne do takich, jakie towarzyszą brakom innych witamin. Przede wszystkim wystąpić może: anemia, ogólne osłabienie, depresja, zmiany skóry i błon śluzowych, zaburzenia odporności z częstymi infekcjami, drgawki, drętwienie kończyn, jak również nudności, wymioty oraz nasilenie zmian miażdżycowych. Objawy niedoboru witaminy B6 występują bardzo rzadko, ponieważ jest ona rozpowszechniona w przyrodzie, a w dodatku wytwarzana przez bakterie występujące w jelitach człowieka.